torsdag den 14. marts 2019

Torsdagsbrev Om Tvangsadoption og Andre Motivationsformer

Torsdagsbrev 14/03/19

- Tvangsadoption og andre motivationsformer -

Læs tidligere torsdagsbreve på

mimeini.blogspot.com

ornament-gr


- Tvangsadoption og andre motivationsformer -



I torsdagsbrevene har jeg som udgangspunkt stået til lyd for den holdning systemet er dysfunktionelt og handler uhensigtsmæssig, men at der ikke som sådan er ond. 

De sidste to gange har jeg dog givet den fuld skrue i en Black Mirror inspireret fiktion som virkelig undersøger muligheden for at et system kan blive fuldt ud ondskabsfulde og udnytte sin magtposition til at undertrykke og splitte befolkningen.

Se: https://mimeini.blogspot.com/2019/02/torsdagsbrevet-goes-black-mirror.html?m=1

Det var som om denne rejse ind i "det ondskabsfulde" gav mig en ny vinkel på nogle ting. En ny vinkel som kunne være med til at kaste nyt lys over spørgsmålet om tvangsadoption.

Til dem af jer som ikke følger så meget med på anbringelsesområdet kan jeg fortælle at emnet "tvangsadoption" lige nu fylder meget i debatten. Danmark indført nye regler som gør det lettere at bortadopteret børn med tvang. Der har været to, måske flere højesteretssager, hvor myndighederne har fået medhold i forbindelse med ønske om tvangsadoption af børn og vi forudser at antallet af tvangsadoptioner vil stige i de kommende år.

Det store spørgsmål i forbindelse med disse sager er for mig "Hvorfor"? "Hvorfor vil myndighederne så gerne tvangsadopteret børn?"

Det er meget let at se nogle økonomiske fordele i det set fra myndighedernes synspunkt i og med adoption jo ikke koster dem noget. Anbringelse er der i mod en kostelig affære.

Men jeg havde svært ved at se hvordan en tvangsadoption kunne gavne barnet. Hvordan den ville kunne give barnet større tryghed og ro i sin opvækst. Alene den baggrundshistorie at dets adoption er forårsaget af tvang og at forældrene ikke ønskede det må være problematisk for et barn forholde sig til og give anledning til uro i et barns indre.

Som sagt fik sidste uges torsdagsbrev mig til at tænke i nogle lidt mere magtstrategiske baner og pludselig kunne jeg godt se en magtstrategisk funktion i tvangsadoptionerne.

Ved at sørge for at der bliver tvangsadopteret nogle børn for man sendt et klart "motiverende" signal til alle forældre i landet. Et signal om at hvis ikke de gør som man forventer af dem ... ja så kan det altså godt ske at man fjerner deres børn og giver dem væk til en anden familie.

Det er da en ret stærk "motiverede" faktor at have for et system.

Jeg siger ikke at kontrol over befolkningen er den eneste grund til systemet er interesseret i at vi skal have tvangsadoptioner. Jeg siger bare at jeg godt kan se den magtmæssige fordel ved at have den type af "motivationsmidler" i forhold til borgerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar