fredag den 13. maj 2011

Vi som ønsker Newsboy tilbage på Rådhuspladsen


Lokalavisen Vesterbro skriver om sagen. Se forsiden øverst højre hjørne og selve artiklen på side 3.

Metro Express har idag fredag d. 13. 5. 11 valgt at flytte Newsboy alias mig fra Rådhuspladsen til en anden position. Jeg har været dagligt på Rådhuspladsen i mere end to år og har et hav af stamkunder som jeg er glad for og som er glade for mig. Så jeg er virkelig ked af Metro Expresses beslutning og det tror jeg også der er mange af mine kære stamkunder som er. Er du en af mine Newsboys-stamkunder fra Rådhuspladsen og vil du gerne have din Newsboy tilbage eller vil du bare gerne støtte sagen så skriv en mail til Metro Express

red@metroxpress.dk

og sig at du synes de skulle få "Newsboy" tilbage på Rådhuspladsen. Hvis det skal gå lidt stærkt kan du bare copy/paste nedenstående forslag:

Titel:
"
Jeg er også en af dem som ønsker Newsboy tilbage
"
Indholdet:
"
Kære Metro Express. Jeg er også en af dem som ønsker Newsboy tilbage på Rådhuspladsen http://mimeini.blogspot.com/2011/05/vi-som-nsker-newsboy-tilbage-pa.html
"

Hvis du hellere vil ringe til dem er telefon nummeret.

Tlf: 77 30 57 57

Formålet er ikke at få så mange som muligt til at skrive/ringe, men at de som virkelig synes det er ærgerligt og en forkert beslutning for en måde at give udtryk for dette.

Find facebook siden her: Vi som ønsker Newsboy tilbage på Rådhuspladsen

Uddybende.
Hvorfor har MetroeXpress valgt at flytte mig?
Jeg ved det ikke, men den forklaring de har givet mig lugter langt væk af ikke at være den egentlige grund.
Den 25 april sendte jeg en pressemeddelese til Metroexpress omkring et lille film projekt jeg er ved at lave over netop "Newsboy karakteren". Jeg tænkte at jeg tjænte Metroexpress sag ved at lave noget reklame for dem helt gratis samtidig med at jeg selv lavede et kunstprojekt som jeg gerne ville lave. Metroexpress responderede aldrig på den historie. Alligevel tror jeg der er en direkte sammenhæng imellem at de får at vide at jeg er ved at lave en film på Rådhuspladsen og det at de vælger flytte mig. Jeg tror ikke de bryder sig om at jeg laver noget med den "karakter" som de ikke har kontrol over.
Hvis nu nogen fra Metroexpress skulle læse dette vil jeg sige til jer at jeg stadig har tænkt mig at lave min lille film, men at jeg vil lave "product replacement". Altså jeg vil laver om på logoer og den slags så man stadig kan se referencen til Metroexpress, men samtidig tydeligt kan se at det ikke er Metroexpress som er afsenderen.

Hvor vil de flytte mig hen?
De har valgt at flytte mig til Kongens Nytorv så måske mødes nogen af os der. :-)


Kærlig hilsen
Newsboy -Mikkel Meinike Nielsen


Tilføjelse 17-5-2011
I de forgangne dag har været igennem en del samtaler og overvejelser omkring mit lille film projekt og de forskellige interesser, regler og rettighedder som er på område. Jeg kunne godt tænke mig at prøve at introducere en anden forståelse ramme for projekt. Nemlig den forståelses ramme som ligger i begrebet "Fan labor". Altså det fænomen at nogen kan være så glade for et eksisterende produkt at de "digter" videre på det. Nogle firmaer prøver at bekæmpe den slags imens andre ser et potentiale i det. Det populære computer spil "counter strike" er kommet til verden via et sådan "Fan labor" hvor firmaet var åbent overfor potentialet. Jeg havde regnet med at MetroExpress kunne se potentialet i mit "Fan labor projekt" Dance of a Newsboy eller at de i det mindste kunne se at det i bedste fald kunne tilføje værdi til deres brand og i værste fald blot ville være betydningsløst og fuldstendig harmløst.

5 kommentarer:

  1. Kære Mikkel, håber de vil ændre deres beslutning. Jeg vil dog foreslå at du lige undersøger nærmere mht patent/rettigheder til et logo. Jeg ved ikke om man har lov at anvende et varemærke selvom det er lavet om, hvis der stadig (som du selv nævner, og som man tydeligt kan se), er en tydelig reference til hvad/hvem det oprindeligt repræsenterer.
    Knus, og held og lykke med at få din 'rigtige' plads tilbage.
    Kat

    SvarSlet
  2. Det er sjovt at hører folks reaktioner på dette. Firmaerne har fået bildt os ind at de ejer os. Adidas har jo ikke rettighedder over for dig fordi du har Adidas sko på i den musik video du lægger på nettet. En ting er jeg dog enig i. Logoet kunne opfattes som en provokation og sådan er det også skabt fordi jeg var meget vred da jeg skabte det. Et andet problem er at logoet lignede så meget at man ikke ville kunne se forskæld på bare få meters afstand (det logo var allerede droppet før jeg fik nogle kommentarer om det). Jeg vil gerne prøve at introducere en anden forståelses-ramme fom mit projekt. Jeg tror at mit projekt forstås bedre hvis det forstås som "Fan labor" (http://en.wikipedia.org/wiki/Fan_labor). Altså det fænomen at nogen kan være så glade for et eksisterende produkt at de digter videre på det. Nogle firmaer prøver at bekæmpe den slags imens andre ser et potentiale i det. Det populære computer spil "counter strike" er kommet til verden via et sådan "Fan labor" hvor firmaet var åbent overfor potentialet.

    SvarSlet
  3. København 26. maj 2010

    “Hallo, hvad har I gang i.” Det siger jeg nogle gang til børn på ca. 4-5 år der laver noget værre rod, som fx at hænge i gardinerne og ikke ved at det er dumt. Men at jeg skal sige det til voksne folk “Hallo, hvad har I gang i.” det er jeg da meget skuffet over. Hvorfor i himlens navn skal Mikkel først flyttes væk fra Rådhuspladsen og derefter fyres, det kan jeg i min vildeste fantasi ikke forstå.
    Hver dag i sne, kulde, regn og heldigvis også solskin står Mikkel der og deler aviser ud. Vi der kommer forbi hver dag på vej til vores arbejde får altid en hilsen med på vejen, og et smil “ god dag “ eller “ god weekend” og gennem årene kan jeg da også finde mig selv i at stoppe op og få en kort sludder inden jeg haste videre og det betyder meget i en storby som København, hvor man nemt bliver anonym. Jeg vil have Mikkel tilbage på Rådhuspladsen.
    Hvor jeg godt træt af folk der er ligeglade med menneskers følelser. Jeg tænker nok at I er ligeglade med min mail, men jeg skriver med håb om at I ombestemmer jer og flytter Mikkel tilbage til Rådhuspladsen.

    Med venlig hilsen Jane, en trist avismodtager.

    SvarSlet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Når.. Jane nu er det min tur til at blive helt rørt. Tak for indspark. Du er meget velkommen til at finde min mail her http://www.mimoart.ooz.dk/contact.htm så vi kan holde kontakten.

    SvarSlet