torsdag den 13. september 2018

Torsdagsbrev 13/09/2018

Torsdagsbrev 13/09/18
- Torsdagsbrevet tegner og fortæller -

Første episode

D

ette brev sendes på ugentlig basis til relevante politikere, ledere og sagsbehandlere indenfor det offentlige. Det sendes også til en lille håndfuld udvalgte medier.

Den komplette liste af modtagere kan ses på:

mimeini.blogspot.com

Her vil I også kunne læse om tanken bag "torsdagsbrevet". Til jer som modtager brevet vil jeg gerne sige: Jeg håber I vil læse det. Jeg håber at I vil overveje dets indhold. Jeg håber at I på baggrund af det vil spørger jer selv om der er ting som burde og kunne gøres anderledes og om der er ting som I måske kan være med til at ændre på. Jeg forventer derimod ikke at I går ind i min specifikke sag og prøver at påvirke den.

- Første episode -

"Kommunen anbringer da ikke børn uden der er en rimelig grund til det!" "Hvorfor skulle de gøre det?" "Det har de da ingen interesse i?" "Det er dyrt, besværligt og det pynter ikke på statistikerne." "Kommune er da kun interesseret i at hjemgive et barn, hvis det overhovedet på nogen måde kan lade sig gøre". Sådan er der mange som har sagt til mig. Der er nok endnu flere som har tænkt det uden at sige det. Vi kan ikke rigtig forestille os at autoriteter på den måde kan være galt på den. "Der er nok noget om snakken ..." tænker vi. Sådan tænkte jeg egentligt også selv da hele denne sag begyndte. Der er så mange instanser som sikre at anbringelsen af børn kun sker hvis det er absolut nødvendigt og sikre at der altid sker en fair og grundig sagsbehandling.

.. Well, have I got news for you!

De systemer som ser vældigt betryggende og demokratiske ud i et teoretisk perspektiv fungerer slet ikke sådan i praksis. Hvorfor ikke? Det spørger jeg også mig selv om og jeg har spurgt mig selv om det lige siden jeg for mere end syv år siden kom i kontakt med systemet. Jeg har haft en interessant mulighed for at betragte forholdet imellem borger og system fra flere vinkler. Jeg var klient i systemet og samtidig blev jeg selv ansat i Kommunen inden for nogle andre, men beslægtede områder og fik ansvar for borgerkontakt fra den anden side af skranken. Der er mange grunde til at der opstår en uhensigtsmæssig skævvridning i forholdet mellem forældre, børn og myndighedder i en anbringelsessag og jeg vil ikke påstå at jeg er kommet frem til den endegyldige forklaring, men jeg har fået øje på nogle dynamikker som kommer i spil i disse forhold og som jeg tror kan forklare en del af det som i første omgang kan være svært at gennemskue. Da jeg er en kreativ sjæl som kan lide at "tegne og fortælle" har jeg haft lyst til at prøve at iscenesætte nogle af disse dynamikker som små illustrerede fortællinger og det vil jeg gerne bruge de næste to - tre torsdagsbreve på. Da denne introduktion til temaet allerede er blevet ret lang har jeg kun lige plads til at introducere tre vigtige elementer som vi vil indgå i den næste lille illustrerede fortælling:

En far En datter En bunke af sagsakter

Med Venlig Hilsen
Mikkel Meinike Nielsen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar