søndag den 19. august 2018

"Hun støtter mig ikke"

Opdatering: 23. 08. 18 Børns Vilkår har skrevet tilbage til mig at de er enige med at bisidderen skal støtte barnet og at de vil undersøge sagen nærmere. Det er jeg rigtig glad for. Det er altid rart når nogen tager bolden op og lover at kikke på det. Jeg har intet ønske om at den pågældende bisidder skal irettesættes eller noget, men forvaltningen er så god til at få lavet alle disse alliancer uden om barnet og det skal vi være opmærksom på. Det er en vigtig dialog og det er vigtigt at bisidderen bliver den allierede for barnet som barnet har så hårdt brug for i stedet for kommunen som i forvejen har så meget magt.
---------------------

---------------------

Dette brev vedrøre min datter som har en bisidder i fra Børns Vilkår. Over weekenden 11 - 12 august blev min datter taget ud af den skole hun har gået på siden hun var tre år gammel, hvis man medtager de år hvor hun gik i børnehaven der. Onsdagen før hun blev taget ud af skolen blev min hun hørt af forvaltningens sagsbehandler samt hendes bissider fra Børns Vilkår vedrørende hvordan hun forholdt sig til et skoleskift. Dagen efter taler jeg med min datter. Hun fortalte om mødet at de ikke havde lyttet til hende. Hun havde sagt at hun gerne ville blive på sin skole, men de havde ikke lyttet. Omkring bisidderne sagde hun "Hun støtter mig ikke! Hun sidder bare og nikker og støtter sagsbehandleren". Jeg bliver virkelig ked af at høre dette. Forvaltning har den her evne til at skabe alliancer med alle de parter som egentligt skulle være deres opponenter. Jeg har prøvet det tidligere, med en organisation som hedder Plan B. Deres målsætning er at arbejde for at undgå anbringelse af børn. En Plan B medarbejder blev tilknyttet vores familie i 2012. Denne medarbejder, blev tydeligvis indrulleret i forvaltnings spil på en måde som slet ikke var planen eller ønsket. Det var tydeligt at han ikke var stolt ved det som foregik og den rolle han kom til at spille. Meningen var at han skulle have været "vores mand" men han blev "kommunens mand". For mig at se sker der det samme i den her situation, med Børns Vilkår. Kontakten til Børns Vilkårs bisidderen etableres på initiativ af plejemoren. Sådan har min datter beskrevet det. Plejemor sidder ved siden af min datter imens hun ringer op. Når der skal laves møder med min datter er det sagsbehandleren som ringer og invitere bisidderen med til mødet. Bisidderen bliver en del af forvaltningens team og kommer ikke til at danne den modpol til forvaltningen og plejefamilien som var hensigten. Bissidderen skal lytter til barnet på barnets præmisser og proaktivt støtte det særligt hvis dette dets ønsker og behov er i modstrid med forvaltningens eller plejefamiliens ønsker. Hvis børnebisseidderen ikke gør det så er der overhovedet ikke nogen mening i deres tilstedeværelse. Så bliver de bare endnu en brik i den mur som barnet står overfor under sin anbringelse. Hvorfor? Hvad er det der sker? Er det manglende mod? Det må vel efterhånden være velkendt at forvaltningen ikke altid interessere sig for barnets behov. Hvad er der der sker og hvorfor sker det? Lad mig høre jeres tanker om hvordan det går til at bisidderen pludselig bliver forvaltningens allierede "samspiller" i stedet for en kritiske modstander med øjne og øre for barnets situation og behov?

Med venlig hilsen
Mikkel

Ingen kommentarer:

Send en kommentar