torsdag den 9. august 2018

Torsdagsbrev 09/08/18

Torsdagsbrev

09/08/18

- Indblik i en sag om anbringelse -

D ette brev sendes på ugentlig basis til relevante politikere, ledere og sagsbehandlere indenfor det offentlige. Det sendes også til en lille håndfuld udvalgte medier.

Den komplette liste af modtagere kan ses på:

Her

Her vil i også kunne læse om tanken bag "torsdagsbrevet". Til jer som modtager brevet vil jeg gerne sige: Jeg håber i vil læse det. Jeg håber at i vil overveje dets indholdet. Jeg håber at i på baggrund af det vil spørger jer selv om der er ting som burde og kunne gøres anderledes og om der er ting som i måske kan være med til at ændre på. Jeg forventer derimod ikke at i går ind i min specifikke sag og prøver at påvirke den. Se "torsdagsbrevet" som en "fribillet". En "fribillet" til et indblik i hvordan det opleves at være klient i dette system.

Image ornament.eps.png

- Svar fra Borgmesteren -

Jeg havde tænkt mig at dette "torsdagsbrev" skulle handle om min datters fødselsdag som var i mandags. Om hvordan der er en komplet mangel på omsorg for at min datter har en tilknytning, har nogle biologiske forældre, har en historie som er forbundet med disse biologiske forældre som igen er forbundet med den ganske særlige dag hvor hun kom til verden. Men så fik jeg svar fra borgmesteren. Nærmere bestem Københavns Socialborgmester Mia Nyegaard (Radikale) og så besluttede jeg at mit "torsdagsbrev" denne gang skulle handle om dette. Faktisk var det anden gang hun svarede på mit "Torsdagsbrev" hvilket er bemærkelsesværdigt særligt fordi jeg giver ret klart giver udtryk for at jeg ikke behøver svar på min henvendelse. Jeg er oprigtigt taknemmelig for at borgmesteren har taget sig den tid og gjort sig den umage at skrive disse svar til mig. "- Tak for det Mia Nyegaard". Hendes svar er ikke bare et formelt standartsvar. Det var tydeligt at hun havde læst brevene og refererede til deres indhold. Hun gav udtryk for medfølelse med min situation og hun forklarede at hun ikke gik ind i enkeltsager. Til gengæld ignorere hun helt og aldeles den kritik jeg fremføre i forhold til den forvaltning som hun som borgmester står i spidsen for. Det er vel forståeligt. Hun er qua sin position nød til signalere at hun i det store og hele står inde for det som forgår i hendes forvaltning. Den præmis acceptere jeg. Mit ærende er ikke at give nogen skylden eller at hænge nogen ud som ansvarlig. Jeg tror hver eneste person inden for dette system ønsker at gøre en god indsats og skabe de bedste mulige forhold for de børn og voksne som de har med at gøre. Samtidig må jeg også bare sige at et eller andet sted på vejen er der noget som er gået grueligt galt. Der har sneget sig nogle umenneskelige, udemokratiske og uretfærdige uvaner ind i forvaltningskulturen. Det er dem jeg prøver at gøre opmærksom på.

Med venlig hilsen

Mikkel Meinike Nielsen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar