onsdag den 28. november 2018

Konstruktivt forslag: Sendt til forvaltningen 26/11/18

Konstruktivt Forslag
- Lad os prøve at samarbejde -

Vedrørende Xx1. Løsningsforslag i forhold til trivselsproblemer

Dette løsningsforlag skal ses i lyset af at forvaltningen ved opfølgningsmøde af 16/11/18 varslede indstilling til overvåget samværd imellem min datter og mig.

Man fortalte mig ved mødet at man ville indstille til overvåget samvær ved næste B&U-Udvalgsmøde som var berammet til at skulle finde sted 17/01/19. Man fortalte mig at man havde valgt at indstille til denne intervention for at modvirke en grad af mistrivsel man oplevede hos Na-na under anbringelsen.

Man mente at denne mistrivsel skyldes at jeg i for høj grad delte mit syn på anbringelsen med hende. Man mente at dette pressede Na-na ud i en loyalitetkonflikt og at dette førte til mistrivsel. Man forklarede mig ikke om man mente at overvåget samvær ville kunne nedbringe dette problem og fører til en højere grad af trivsel hos Na-na, men det går jeg ud fra at man har ment at det ville.

I forbindelse med overvejelserne af dette tiltag og de mulige konsekvenser af det, blev jeg klar over noget. Det er et gyldent princip i al samarbejde imellem myndighedder og borgere. Det gyldne princip er at før man iværksætter en intervention som indbefatter gennemgribende ændringer i en borgers liv så skal samarbejdsmulighederne være udtømte.

I denne situation er samarbejdsmulighederne langt fra udtømte. Faktisk vil jeg mene at de ikke engang berørt.

Det er helt forkert af forvaltningen af skride til så radikale tiltag uden først at have forsøgt at løse problemerne igennem samarbejd. Særligt set i lyset af barnets tarv. Der er ikke nogen tvivl om, at hvis problemerne kan løses i samarbejde vil dette være langt mindre belastende for barnet.

Jeg ser ingen grund til at der ikke skulle kunne findes en løsning på det fremførte problemer af forhandlingens vej. Det er ved de seneste samtaler imellem forvaltningen og mig blevet klart at der er ting vi ikke er enige om, men i mine øjner er det ikke den store hindring. Der er nemlig ting som er meget væsentlige som vi absolut burde kunne nå til enighed om.

- Jeg håber og tror på at vi kan blive enige om at det er vigtigt at Na-na har det så godt som muligt under anbringelsen.

- Jeg håber og tror på at vi kan blive enige om at en nedbringelse af loyalitetikonfligten i Na-nas liv vil være en positiv ting som ville gavne hendes trivsel.

Se hvis vi kan blive enige så lang og det tror jeg vi kan. Så ville det da være fuldstøndigt tåbeligt ikke at prøve at gå lidt videre af den vej!

Det næste kunne jo så være at jeg så på om der var noget jeg kunne gøre uden at gå på kompromis med mine grundlæggende værdier som kunne afhjælpe og nedtrappe konfliktniveauet. Lyder det ikke som noget vi kunne bruge til noget?

Der er også et andet område hvor jeg vil mene at der er et kæmpe potentiale for at bedre Na-nas trivsel under anbringelsen. Et område som af en eller anden grund fuldstændigt er blevet overset i hele optagten til forvaltningens forslag om en hårdhændede intervention.

Jeg tænker her på plejefamiliens måde at agere på i forhold til Na-nas forældre. Selvom plejefamilien er dygtig og kun vil Na-na det bedste så er ingen fejlfri. Det kan være at plejefamilien selv i deres aller bedste intentioner kommer til at agere på en måde som optrapper loyalitetikonflikten og dermed medvirker til at skabe mistrivselen.

Jeg håber at i ligesom jeg kan se at der er et kæmpe uudnyttet potentiale for samarbejde med det formål at forbedre Na-nas trivsel under anbringelsen. Lad os prøve at få udnyttet dette potentiale inden der rasles mere med sabler.

Lad os få indkaldt de vigtigste parter i samarbejdet til et møde. Jeg ved at man normalt i disse tilfælde indkalder til et såkaldt netværksmøde. Min erfaring er at netværksmøder kan være svære og tidskrævende at få stablet på benene simpelthen fordi der er mange travle aktører som alle skal finde tid i deres kalender. Min erfaring er også at disse store møder med mange perifære deltagere sjællent er velfungernde. Jeg foreslår derfor en mindre konstellation.

Sagsbehandler, en koordinator, Plejemor evt. Plejefar og så mig.

En plan for mødet kunne se sådan ud:

1. Afklarende.

Plejefamilien fremlægger hvad det er for en adfærd fra min side som de mener er en belastning for Na-na og de kommer med nogle forslag til hvordan jeg kan ændre denne adfærd.

Jeg fremlægge herefter hvad det er for en adfærd fra deres side jeg mener er belastende for Na-na og kommer med forslag til hvordan jeg mener de vil kunne ændre denne adfærd.

2. Forhandling

Vi prøver at afklare hvilke af disse forslag og fremstillinger vi kan forholde os til og på hvilke punkter vi hver især vil være i stand til at imødekomme modpartens ønsker.

3. Konklusion

Vi nedskriver de ting vi er kommet frem til.

4. Evaluering

Der afsættes dato for et evalueringsmøde, hvor vi taler om hvordan det er gået og om vi kan se nogen effekt på Na-nas trivsel.

Det behøver naturligvis ikke lige være på den måde vi gør det. Det er bare mit forslag. Det vigtigste er at det er ligeværdig dialog hvor man lytter til hinanden.

Jeg synes at vi meget hurtigt skal få stablet et sådant samarbejdsmøde og se om vi ikke kan finde løsninger så vi undgår at der skal laves tiltag som utvivlsomt vil sætte Na-na under et stort og uhensigtsmæssigt psykisk pres.

Med venlig hilsen
Mikkel Meinike Nielsen

Se billag her

-------------------------------------------
Som billag
-------------------------------------------

Som billag indsætter jeg her en SMS som jeg skrev til plejemor Plejemor i går den 25/11/18. Jeg ville gerne også have vedhæftet hendes svar på denne SMS. Det kan jeg dog desværre ikke for der kom aldrig noget svar på den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar