torsdag den 30. januar 2020

Torsdagsbrev om Justitia Konference

Torsdagsbrev
30/01/2020
- Om Justitia Konference -

I
den forgangne uge var der konference med temaet "Borgernes møde med det offentlige i civile retssager". Konferencen fandt sted den 28/01/20 på Christiansborg og var arrangeret af tænketanken Justitia
Arrangementet var gratis og åbent for alle. Man skulle bare melde sig til online.
Der skete dog noget underligt i ugerne for inden. Der skete det, at deltagere som havde meldt sig til og havde modtaget en bekræftelse blev kontaktet igen med meddelelse om at de alligevel ikke kunne deltage på grund af at der havde været stor interesse for arrangementet og der derfor ikke var plads nok til alle.

Det skal siges at for blot en måned siden havde Justitia stået bag en anden konference på Christiansborg med temaet tvanganbringelse. Til denne konference var rigtig mange af modstandsbevægelsesne medlemmer mødt op og nogle havde endda været højtråbende og var blevet bedt om at forlade salen.


Det så ud til at Justita denne gang havde forsøgt at sortere medlemmer af modstandsbevægelsen fra. En bekendt som på den måde var blevet ufrivilligt frameldt fortalte at hun havde kontaktet arrangørerne for at få en forklaring og havde fået som svar at konferencen primærte var henvendt til fagfolk. Altså kort sagt en konference om borgeres mødet med det offentligt hvor man helst ikke ville møde borgere.


Det gave en mærkelig dynamik. Konferencen kom til at fremstå som noget eksklusivt. Jeg blev for eksempel bedt om at "live streame" hele eventen så folk som ikke var med i salen også kunne følge den "vigtige" konference. Jeg havde dog ikke meget lyst til at livestreame da jeg allerede havde forstået at det ville blive en konference, som ønskede at give indtryk af at ville se systemet kritisk efter i sømmene, men som ikke virkeligt ønskede at afdække  problemernen.


Jeg har optaget en del video under konference, og har valgt at lægge indledningen på konferencen ud.

Preben Bang Henriksens indledning efterfulgt af Martin Kratsniks indledning og introduktion til den første og i virkeligheden nok også mest interessante taler Frederik Waage. Kvaliteten af optagelsen lader meget tilbage at ønske men det giver da et stemningsbillede :-)



Justitia har selv lagt alle oplæggene ud som lydoptagelser, så hvis nogen er interesseret kan det hele altså findes her.

Kristina og jeg som begge er fra bestyrelsen af Foreningen Klip lavede fire korte livesendinger inde fra Christiansborg i forbindelse med konferencen. Sendingerne ligger på Facebook. Der er link til dem her.


Kort reportage #1Kort reportage #2Kort reportage #3Kortreportage #4
Det mest bemærkelsesværdige ved konferencen var efter mening kontrasten. Kontrasten imellem den elite som her tog stilling til borgeres retstilling i forhold til det offentlige og de mennesker som jeg repræsenterede, som rent faktisk har prøvet at stå overfor det offentlige i diverse retsprocesser. 

Kontrasten imellem en konference som konkluderede, at vores retssystem i det store og hele fungerede godt over for vores oplevelse af at systemet som slet ikke fungere.
Under konferencen får jeg øje på at Thomas Gønge sidder i salen. Det er ham som Berlingske har skrevet om under overskriften:

Manden der besejrede systemet – historien om, hvordan et gebyr på 937,50 kroner risikerer at koste stat og kommuner en milliard

På vej ud får jeg kontakt med ham (vi har skrev lidt sammen tidligere). Jeg vil gerne have hans kommentar til hvordan det kan være at oplagsholderene synes at systemet fungere godt og vi samtidig ved at den almindelige borger stort set ikke har en chance.

Det han svarede forstod jeg ikke i første omgang og der er faktisk gået et par dage for jeg forstod det. Han sagde at han ikke mente at det var i systemet at dette problem lå. Jeg forstod ikke hvad han mente. Hvis et system behandler dets klienter på den måde så må der jo være noget galt med det.

Nu her nogle dage efter er jeg faktisk nået frem til at jeg er enig med Thomas. Jeg har talt med mennesker fra mange forskelige lande som fortæller de samme historier om systemets overtrædelser af deres basale rettigheder. Det sker i lande hvad end de har en forvaltningsdomstol eller de ikke har en. Sverige ser ud til at være lidt bedre til at behandle borgere rimeligt i retssystemet end Danmark, Norge og Finland, men det virker mere til at være et spørgsmål om kultur end om systemets indretning. Tyskland har en forvaltningsdomstol, men de rapporter jeg har fra forældre i børnensager peger på nøjagtig samme urimelige behandling som vi ser her hjemme.

Jeg vil slutte dette torsdagsbrev af med at indlejre Mads Prammings indlæg fra en høring ved i beskæftigelsesudvalget i 31 januar 2018. Det han fremlægger i dette oplæg ligger langt tættere på min oplevelse, af hvordan borgeren står i forhold til det offentlige ved en retssag end noget af det vi hørte på konferencen.
 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar