fredag den 5. oktober 2018

Torsdagsbrev 04/10/18 : Tvangsfjernelser - sagsbehandling

Torsdagsbrev 04/10/18
- Indblik i sag om tvangsfjernelse -

Torsdagsbrevet tegner og fortæller, med fokus på sagsbehandlingen i sager om tvangsfjernelser

D

ette brev sendes på ugentlig basis til relevante politikere, ledere og sagsbehandlere indenfor det offentlige. Det sendes også til en lille håndfuld udvalgte medier. Den komplette liste af modtagere kan ses på:

mimeini.blogspot.com

Her vil I også kunne læse om tanken bag Torsdagsbrevet. Til jer som modtager brevet vil jeg gerne sige: Jeg håber I vil læse det. Jeg håber at I vil overveje dets indhold. Jeg håber at I på baggrund af det vil spørger jer selv om der er ting som burde og kunne gøres anderledes og om der er ting som I måske kan være med til at ændre på. Jeg forventer derimod ikke at I går ind i min specifikke sag og prøver at påvirke den.

Torsdagsbrev ornament

Berøringsangst
- Den første dynamik -

Torsdagsbrevet tegner og fortæller har haft en tendens til at vokse imens jeg arbejdede på det og da jeg stadig gerne vil have at Torsdagbrevet skal udkomme i små mundrette bidder har jeg valgt at opdele indholdet yderligere. Dette Torsdagsbrev vil derfor koncentrere sig om den første af fem dynamikker/automatikker som jeg mener er tilstede i den konkrete sagsbehandling. Dynamikker/automatikker som får sagsbehandlerne til at tegne et mere negativt billede af den familie de har med at gøre end der er realistisk grundlag for. Den første dynamik jeg vil illustrere og beskrive vil jeg kalde berøringsangst.

Tvangsfjernelse - sagsbehandling - berøringsangst

Problemerne som ligger bag sådan nogle sager om børn er sjældent meget "attraktive" at komme i berøring med. De er behæftet med en del social fordømmelse som sagsbehandler nødig vil associeres med. Sagsbehandlerne har heller ikke lyst til at blive personligt involverede som de måske kunne blive, hvis de virkeligt satte sig ind i problemerne som familien kæmper med. Derfor holder sagsbehandlere et meget distanceret forhold til klienterne og til de problemer de repræsentere. For klienterne opleves det som om sagsbehandleren ikke forstår deres situation og ikke VIL forstå den. Som om sagsbehandlerne har travlt med at se ud som om de prøver at hjælpe imens de samtidig holder hænderne på ryggen og sørger for ikke at komme i kontakt med problemerne. Der ligger altså et incitament for sagsbehandlerne til at beskrive familien mere negativt end der er realistisk belæg for. Dette incitament handler om at sagsbehandlerne gerne vil lægge afstand til de problemer som familien kæmper med. De har brug for at vise at de problemer familien kæmper med ligger langt fra dem de selv har og derfor vil de have en tendens til at fremstille klienterne på stereotype måder og forstærke det negative billede. Det var altså den første dynamik/automatik, berøringsangst.

Næste gang skal vi se på den næste dynamik/automatik. Den har jeg valgt at kalde Det er ketcherens skyld.

Tvangsfjernelse - sagsbehandling - tennisketcher

Ingen kommentarer:

Send en kommentar