torsdag den 29. august 2019

Torsdagsbrev: Allum-Noor interview part 1



Torsdagsbrev
29/08/2019
- Allum-Noor interview del 1 -

This text in English
The Video is in English

Denne uges torsdagsbrev drejer sig om et interview som jeg har lavet i mandags (mandag 25 augus 2019) med Henrik Allum og Neama Noor. Det startede med en længere interesse i de økonmiske motivationsmekanismer i tvangsanringelser af børn. Der florere mange mere eller mindre plausible forklaringer om, at kommunerne tjener penge på at anbringe børn. Hanrik Allum og Neama Noor havde lagt en video på Youtube, hvor de forklarede en sammenhæng imellem økonomiske interesser og tvangsanrbingelser af børn i Norge. (Se videoen her). Deres forklaring resonerede veldig godt med nogle observationer og overvejelser som jeg selv havde gjort mig. Da jeg kunne se at parret boede i Oslo og da jeg i forvejen holder meget af, at tage med færgen fra København til Oslo spurgte jeg over internettet parret om min kæreste og jeg kunne tage op og besøge dem og lave et interview med dem. Henrik og Neama sagde "ja" til dette og sådan kom aftalen i stand. 
Vi havde kun nogle få timer i Oslo da vi skulle med færgen tilbage igen samme eftermiddag, så det var ikke muligt at lave grundige forberedelser eller optage flere gang. Vi skulle hitte ud af transporten, hitte ud af at lærer hinanden, at kende og hitte ud af at få lavet en videooptagelse på 4 - 5 timer. Familien har et barn hjemme imens vi optager og et til barn som kommer hjem under optagelserne derfor bliver optagelserne en lille smule opbrudt eller uhomogen.
Vi har aftalt at lave interview på engelsk, fordi jeg mener, at indholdet er af international interesse. Der er dog steder i interviewet hvor vi skifter til norsk og dansk.
Efter jeg er kommet hjem har jeg prøvet at finde hoved og hale i optagelserne og prøvet om jeg kunne dele op og finde nogle temaer. Det er blevet til tre dele. Del 1 Om Penge, Magt og Motiver. En lille del som fortæller Victorias (Neamas datter) Historie og en del som fortæller Neamas Historie. Første del bringer jeg i dette torsdagsbrev og de to øvrige i det næste.

Bemærkninger til dette afsnit

Aktivitetsbaseret  budgetmodel: Henrik taler i videoen om "innsatsstyrt finansiering". Det er det samme princip vi bruger her hjemme i Danmark. Her hedder det "Aktivitetsbaseret budgetmodel" eller populært sagt "pengene følger borgeren". "Aktivitetsbaseret budgetmodel" blev indført på rigtig mange omårder i det offentlige omkring 2008.
Ideén er at i stedet for at pengene tildeles institutionerne på baggrund af nogle puljer så skulle de tildeles institutionerne på baggrund af de opgaver de udfører i forbindelse med en borger.
Det gjorde man i bedste mening for at opnå en mere retfærdig fordeling af pengene og for at sætte opgaven i centrum frem for institutionen. Der er i sig selv ikke noget galt med princippet. Det giver på mange områder god mening at fordele penge efter dette princip, men som med alle andre systemer så er der nogle der kigger grundigt på dem og bliver dygtige til at forstå hvordan, man for flest muligt penge ud af systemet til det man gerne vil.
Det heder sig at pengene følger borgeren. Mere rigtigt ville det dog være at skrive at pengene følger "beskrivelsen af borgeren". Dem som bevilliger ydelser ser nemlig sjældent borgeren. De ser der imod beskrivelserne af borgeren i journaler og ansøgninger.

Nøglen til tildeling af ydelser bliver beskrivelsen af borgeren. Hvis man skal have midler ud af systemet skal man mestre kunsten, at beskrive borgeren på en måde som udløser midler.
Når vi kommer til anbringelse af børn kommer der endnu en faktor som kommer ind.  
Tvangsfjernelse af børn er en retslig beslutning. Hvis retssalene (B&U-Udvalget) kommer frem til at barnet skal tvangsfjernes så kan Kommunen ikke undslå sig at betale den ydelse som følger med.
Sagt med andre ord. Inden for området som gælder beskyttelse af børn er det særligt potent at kunne beskrive og definere behovet for indgreb.
Her er en PDF som på en meget klar måde beskriver "Den aktivitetsbaserede budgetmodel"
Der ud over vil jeg give link til Per Einar Guthus Facebookside. Henrik Taler om Per Einar Guthus i interviewet.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar