torsdag den 22. august 2019

Torsdagsbrev: Killén, Demonstraton og Status



Torsdagsbrev
22/08/2019
- Killén, Demonstraton og Status -

D enne uges torsdagbrev skulle have været en en afslutning på sommertemaet om Kari Killén. Det skulle have været et interview/samtale imellem en kvinden som har fået tvangsfjernet to børn og mig. Samtalen kredser om hvordan de ting hun har oplevet i sin proces kan relateres til de ting vi er kommet frem til at forstå vedrørende Killéns teoridannelse og anvendelsen af den. Desværre kontaktede kvinden mig i går og sagde at hun ikke var parat til at interviewet blev publiceret. Det er en skam for det er et godt interview og det illustrerer veldigt fint hvad der er for nogle processer som er i spil og hvordan de virker i praksis. Jeg er dog naturligvis nød til at lade dette interview udgå af programmet når kvinden ikke ønsker det publiceret.
Status
Torsdags den 26/07/18 udgav jeg det første torsdagsbrev. Det er lidt over et år siden i dag. Jeg husker hvordan jeg ønskede dialog ønskede at gøre opmærksom på nogle problemer som jeg via mit forløb havde fået øje på. Husker hvordan jeg følte at det var svært at få hul igennem. Det er voldsomt hvad der er sket siden jeg gik i gang med aktivt, at udfordre og udforske omstændighederne omkring anbringelser af børn i Danmark. 

Jeg fik sat gang i dannelse af en forening og jeg fik etableret en fælles nordisk forening, jeg fik kontakt med en masse internationale aktivister, fik læst og sat mig ind i ting, lavet interview, lærte Kari Killéns datter at kande og senest er jeg blevet del af en lille gruppe som arbejder sammen internationalt omkring modarbejdelse af unødvendige og korruptionsbetingede anbringelser af børn og som arrangerer en verdensomspændende demonstration den 7 september. Jeg er stolt og glad over dette forløb og over Torsdagsbrevet ét års fødselar :-)
Demonstration
Som sagt er der demonstration i Aarhus og København og i hen ved 40 andre byer i 16 forskellige lande i hele verden den 7 september. Planlægningen af denne event fylder meget for mig lige for tiden og derfor vil jeg gerne bruge resten af dette torsdagsbrev, på den pressemeddelelse jeg er i gang med at lave for demonstrationen



Internationale demonstrationer imod Norges dydfunktionelle børnebeskyttelsessystem
- Danmark benyttes samme system -

I mere end 40 byer fordelt på 16 lande demonsteres der den 7. september imod det norske "Barnevernets" ideologi. 

"Barnevernet" er navnet på Norges officielle børnebeskyttelsesinstans, men hvad er årsagen til at norsk børnebeskyttelse har  vagt sådan en harme og opsigt over hele verden?

80 % af alle de børn som blive tvangsfjernet i Norge bliver ikke fjernet på grundlag af reelle problemer som vanrøgt, vold eller misbrug. De bliver fjernet på grundlag af en teoretisk model omhandlende tilknytningsteori og forældrekompetencer. En model som ikke rummer faste og konkrete holdepunkter for hvornår en tvangsfjernelse er berettiget og som derfor lægger hele spørgsmålet op til sagsbehandlerens fortolkning. 

Sagsbehandlerne er bange for at gøre fejl og være skyld i at børn svigtes så de vælger meget ofte det som forekommer dem som den sikre løsning nemlig tvangsfjernelse af børnet også selv om der er tale om ubetydelige problemer. 

Samtidig ser det ud til at der er grupperinger og enkeltindivider som tjener penge på anbringelserne. Der tales om en anbringelses industri. Det har ført til et højt antal af tvangsfjernelser hvor børn fjernes og fastholdes i anbringelse uden der er et reelt behov for det. 

I mange tilfælde fjernes børn fra og velfungerende forældre. 

Denne tendens til, at gribe ind og fjerne børn uden et reelt grundlag for det har vagt opsigt. Menneskerettighedsdomstolen har taget hele 26 sager op til behandling vedrørende det norske "barnevernet" og en hel masse mennesker verden over har besluttet sig at gå på gaden i protest imod "Barnevernets" ideologi. 

I Danmark har vi særlig god grund til at demonstrere. Vores system er nemlig næsten identisk med det norske og i Danmark tvangsfjernes der også mange børn som med fordel kunne være blevet i hjemmet. Særlig fastholdes børn i anbringelse uden behørig hensyntagen til at forholden i hjemmet er ændret og hjemgivelse er blevet mulig.

Derfor går vi på gaden den 7. september i København og Aarhus og i over 40 andre byer i Norge, Østrig, Litauen, Bulgarien, Spanien, Serbien, Rusland, Italien, Canada, USA, Irland, New Zealand, Polen, Tyskland og Rumænien.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar