torsdag den 3. oktober 2019

Torsdagsbrev: #EnVærdigBørneforsorgForAlle



Torsdagsbrev
03/10/2019
- #EnVærdigBørneforsorgForAlle -

Oplevelser og Tanker i Forbindelse med Folketingets Åbning



D
emonstrationen som vi afholdt nationalt og internationalt 7 september 2019 har virkeligt gjort noget for modstansbevægelsens interne samarbejde. De forskellige aktører fik set hinanden og kommunikeret en hel masse op til demonstrationen og denne tværgående kommunikation er fortsat efter demonstrationen. Det førte til at et par medlemmer af den gruppering som hedder Forældrepartiet foreslog at vi tog ind til Christionsborg til folketingets åbning, med vores T-shert og badges og bare så os lidt omkring, prøvede at få kontakt med politikere og andre aktiviser, samt se om vi kunne få kontakt med repræsentanter fra pressen og den slag, altsammen helt afdempet og uformeldt. Vi kunne samtidig bruge lejligheden til at se hinanden og kommunikere indbyrdes. Det koncept tiltalte mig straks og jeg besluttede mig at koble mig på det. Jeg fik lavet nogle smukke flyers som beskrev foreningen Klip-Nordic (Foreningen Klip) som jeg representerer og jeg fik lavet et smukt badge til at bære på jakken. Jeg var forhindret i at komme før klokken 12 fordi jeg skulle til et møde på kommunen så jeg tog bare lige så stille der ind da mødet var færdigt. Jeg mødtes med Wilma der inde. Forældrepartiet var faldet fra fordi de skulle holde møde i partiet. (Helen stødte til os senere) Da jeg ankom var den egentlige event overstået. Den egentlige event var politikkernes ankomst som foregik fra cirka 11 til 11.30. Her havde pressen været til stede og det havde været mulig for aktivister at veksle et par ord med forbipasserende politiker. Dette var hvad jeg fik at vide af Wilma somt øvrige aktivister som vi mødte. Wilma og jeg besluttede os for, at gå ind igennem hovedporten på Christiansborgs forside og se os lidt omkring. Vi gik igennem den indre gård, forbi ridebanen og om til hovedindgangen. Her mødte vi en gruppe aktivister med veste, slagord og bannere. De var så småt begyndt at pakke sammen, men stod og hyggesnakkede lidt. Wilma og jeg gik han til dem for at snakke lidt med dem. De tilhørte en bevægelse som kaldte sig #EnVærdigPsykiatriForAlle.
Det var en bevægelse som bestod af en blanding af brugere af psykiatrien og ansatte ved psykiatrien. Deres mission var at sammentænke psykiatrien. I stedet for at hver gruppe demonstrerede for sine egne rettigheder forsøgte de at skabe en model hvor alle grupperinger stod sammen om at skabe en værdig psykiatri for alle. Jeg arbejder selv inden for sundhedsvæsenet og jeg har arbejdet indenfor psykiatrien og den inkluderende holdning som denne bevægelse stod for tiltalte mig meget. Desuden var det nogle meget venlige mennesker og mange af dem havde i en eller anden form haft kontakt med anbringelsesområdet. Bevægelsen havde ved deres første demonstration haft mere end 3000 deltagende i København og prominente talere som Poul Nyrup.
Klip-Nordic har det som sit hovedmål at modvirke eller mindske graden af splittelse når myndigheder griber ind i familie relationer og at arbejde for heling. Her mødte jeg en bevægelser, hvis intention var næsten nøjagtigt den samme inden for for det psykiatriske område som Klip-Nordics var inden for børneforsorgen. Da jeg kom hjem tænkte jeg meget over dette møde. De brugte to hastag. #EnVærdigPsykiatriForAlle og det engelske #unitedpsychiatry. Jeg tænkte at måske kunne vores bevægelse lave en lille sidegren til deres bevægelse. Begge hastags kunne overføres #EnVærdigPsykiatriForAlle kunne blive #EnVærdigBørneforsorgForAlle og #unitedpsychiatry kunne blive til #UnitedChildWelfare Det ville være en lidt anden tilgang. I stedet for at blæse til krig imod en dysfunktionel, splittende og magtbegærligt børnforsorg kunne man stille krav om en helhedorienteret, næstekærlig og rehabiliterende børneforsorg. Jeg siger ikke at sådan tilgang ville være den rette for alle, men det kunne være en mulighed for dem som var tiltrukket af den. En mulighed for vores bevæges som i sin nuværende form er en lille bevægelse at koble os på en større bevægelse og forme vores lille enklave i denne bevægelse med hastagget #EnVærdigBørneforsorgForAlle. #EnVærdigPsykiatriForAlle demonstrere næste gang på Christiansborgs Slotsplads 22/10/19 13:30-16 Jeg har lyst til at deltage i denne demonstration med bannere eller plakater hvor der står #EnVærdigBørneforsorgForAlle. Er der flere som har lyst til at være med så lad os finde ud af noget sammen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar