Torsdagsbrev
10/01/19
- Om subjektiv versus objektiv -
Læs
tidligere torsdagsbreve på
mimeini.blogspot.com
Om
subjektiv versus objektiv
Dette torsdagsbrev er et åbent
svar til afdelingsleder og sagsbehandler på
BBU-Amager.
For
at kunne forstå dette svar er det dog
nødvendigt at jeg lige gennemgår den
mailudvæksling som leder op til
svaret.
Altså
det hele starter med et møde midt i november 2018
hvor forvaltningen annoncerer at det vil indstille til
overvågning af samværet imellem min datter og
mig for at forhindre at jeg involvere min datter i min
uenighed med forvaltningens beslutning om at anbringe
hende.
Jeg
skrev en formalitetsklage over dette. Den klage kan i
finde på min blog. Den har titlen "Klage over
misbrug af magtbeføjelser" og den er lagt
på bloggen 22/11/18.
Den
klage får jeg så et svar på den 21/12/18.
Efter at have læst svaret indsender jeg en række
uddybende spørgsmål som allesammen
vedrøre spørgsmålet om brug af
objektiver kriterier versus brug af subjektive kriterier i
belægget for et tiltag. Disse uddybende
spørgsmål delte jeg på min blog som
torsdagsbrev imellem jul og nytår.
I dag
fik jeg så fra forvaltningen svar på min
uddybende spørgsmål eller rettere jeg fik det
svar at jeg ikke ville få noget svar.
Her
er svaret fra forvaltningen:
"Angående
din mail til Afdelingsleder med uddybende
spørgsmål - Afdelingsleder og jeg har
drøftet dine spørgsmål og er enig i, at
vi har været i dialog omkring vores bekymringer og
vurderinger ift. at indstille til overvåget
samvær og givet udtryk for hvorledes BBU forholder sig
til det - derfor vil vi ikke gå yderligere ind i dine
forespørgsler. Hertil kan jeg oplyse dig om, at vi
fremadrettet ikke vil besvare dine henvendelser,
såfremt henvendelsernes indhold tidligere er
besvaret."
Det
er dette svar jeg gerne vil svare på selvom det er
tydeligt at forvaltningen ikke ønsker at jeg svarer
på det.
Så
er her altså mit svar:
----------------------------
Kære
Sagsbehandler og afdelingsleder
Jeg
forstår godt jeres beslutning om ikke at ville besvare
de uddybende spørgsmål. Særligt set i
forhold til at det kan ende med at blive en
tidskrævende affære og i sikkert som alle andre
har meget travlt. Der er dog et problem ved det. Problemet
er at i oplever at i har svaret på det jeg klager over
imens jeg oplever at i ikke har svaret på
det.
Da
jeg stod med svaret fra afdelingsleder stod jeg med en
underlig følelse. En følelse af uafstemthed.
En følelse af at jeg havde henvende mig omkring et
problem og havde fået svar på noget helt andet.
Som om modtageren simpelthen ikke havde forstået hvad
det var jeg kritiserede eller hvad jeg mente problemet
var.
Det
var anledningen til at jeg sendte mine uddybende
spørgsmål.
Det
begyndte at dæmre for mig at selvom både
sagsbehandler, afdelingsleder og jeg var ansatte i samme
kommune så havde vi en helt forskellig tilgang til
hvordan vi validerede og begrundede vores valg og
handlinger.
Jeg
kommer fra et sundhedssystem hvor alt hvad jeg foretager mig
skal være afstemt i forhold til nogle vedtagne
retningslinjer.
For
eksempel er det en vedtagne retningslinje om at der skal
være et afbalanceret forhold imellem den indikation
man observere og den behandling man
tilbyder.
Hvis
en behandling vurderes at være forbundet med risiko
eller være af indgribende karakter så skal man
være sikker på at der er tilstrækkelig
indikation for behandlingen. Man skal sikre sig at der ikke
er mindre indgribende foranstaltninger som kan benyttes i
stedet.
Alt
dette gør man ud fra nogle vedtagne retningslinjer.
Nogle retningslinjer som man særligt som
SOSU-Assistent med autorisation og med teamlederansvar er
forpligtet til at kende og holde sig opdateret i forhold
til.
Den
måde at tænke og forstå behandling og
indikation er blevet hel selvfølgelig del af min
måde at tænke og forstå
på.
Det
svar jeg fik fra afdelingsleder afsløre at
Socialforvaltningen benytter nogle helt andre
ræsonomenter når de skal vurdere berettigelsen
et tiltag.
Afdelingsleder
skriver i sit klagesvar af 21/12/18:
"På
vegne af BBU Amager vil jeg først og fremmest
beklage, at du har fået oplevelsen af at vores
indstilling til Børn og Unge udvalget har været
et forsøg på at demonstrere forvaltningens magt
og bruge denne som en straf for at få dig som
forælder til "at rette ind". Jeg kan
forsikre dig, at dette ikke er tilfældet. Baggrunden
for vores indstilling kan udelukkende begrundes i vores
faglig vurdering af, hvordan vi som forvaltning ser at Xx1s
behov bedst muligt tilgodeses."
Det
er tydeligt hvordan alt her valideres alene ud fra
autoritetens dømmekraft og at der ikke gøres
noget forsøg på at inddrage et objektivt
kritterie. Belægget for at der ikke er tale om
magtmisbrug er således at autoriteten forsikre mig at
det ikke er tilfældet. Begrundelsen til indstillingen
er "vores faglige vurdering".
Nu
har forvaltningen så fortalt mig at man mener man har
besvaret mine spørgsmål og man ikke vil besvare
yderliggere uddybende spørgsmål, men er det mon
nu også en klog beslutning?
Socialforvaltningens
håndtering af anbringelsessager er i disse år
genstand for en stadig tiltagende kritik fra flere sider.
Socialforvaltningen har en interesse i at forbedre
forholdene både for deres egen skyld og for de
familier de har med at gøre.
Den fuldstændige
mangel på alment vedtagne kriterier og referencerammer
kunne være en væsentlig årsag til den
store fejlmargen i sagsbehandlingen. Den lægger
også en stor belastning på medarbejder staben
fordi de ikke har en rammer at kunne orienteres sig
efter.
Måske
er der en grund til at politiet, sundhedsvæsnet og
psykiatrien alle arbejder med nogle objektivt definerede
referencerammer.
Måske gjorde
forvaltningen klog i alligevel at svare på mine
uddybende spørgsmål. Dybest set vil vi jo det
samme. Vi vil gerne have et system som funger så godt
som muligt til gavn for forældre, børn og medarbejdere.
Med venlig hilsen
Mikkel Meinike Nielsen