Torsdagsbrev
26/09/2019
- Med lov skal land bedrages -
Denne uges torsdagsbrev er et høringssvar som jeg har skrevet på vegne af Foreningen Klip som jeg er formand for. Det var min bestyrelseskollega Kristina som gjorde opmærksom på at der var en høring og at det var noget hun mente at vi som forening burde reagere på. Det har ført til en interessant rejse ind i det parlamentariske univers. Selve det at kigge grundigt på lovforslagene var den stærkeste oplevelse. Når jeg sad med selve ændringsforslagene blev det så tydeligt at alle ændringsforslag i på det konkrete plan handled om at gøre det lettere for kommunen at gennemføre indgreb og tilsidesætte både barnets og forældrenes indvendinger.
Link til lovforslaget
Link til lovforslaget
København
25. september 2019
Til alle i
medlemmer af Folketinget som har direkte eller indirekte indflydelse på om lovændringerne vedtages
Høringssvar
i forbindelse med Høring over udkast til forslag til
lov om ændring af lov om social service (Ro og
stabilitet for udsatte børn og unge og styrkelse af
forældres retssikkerhed Kort om os:
Foreningen
Klip er en nystartet forening. Foreningen drives
primært af forældre til anbragte børn og
har en bestyrelse hvor alle medlemmer selv har anbragte
børn. Vi er så vidt os bekendt den eneste
formelt registrerede forening som bestyres af mennesker som
selv har anbragte børn. Vi mener derfor at det er
oplagt, at vi giver vores stemme til kende i forhold til
dette lovforslag og at der bliver lyttet til denne stemme.
Vi har en førstehånds oplevelse af den
måde systemet virker på. Vores
høringssvar
Lovforslaget
hedder:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ro og stabilitet for udsatte børn og unge og styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager) og det indeholder en lille håndfuld ændringer af lov om social service. Ændringerne fremstilles som et forsøg på at skabe ro og stabilitet for barnet og øge forældres retssikkerhed. Vi mener ikke de fremsatte forslag vil bringer forbedringer til området. Tvært imod mener vi at så godt som alle ændringsforslagene peger i retning af forringelser for retssikkerheden for både børn og forældre. På hvilken måde det er det vil vi se nærmere på. Overordnede betragtninger i forbindelse med lovforslagene
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service (Ro og stabilitet for udsatte børn og unge og styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager) og det indeholder en lille håndfuld ændringer af lov om social service. Ændringerne fremstilles som et forsøg på at skabe ro og stabilitet for barnet og øge forældres retssikkerhed. Vi mener ikke de fremsatte forslag vil bringer forbedringer til området. Tvært imod mener vi at så godt som alle ændringsforslagene peger i retning af forringelser for retssikkerheden for både børn og forældre. På hvilken måde det er det vil vi se nærmere på. Overordnede betragtninger i forbindelse med lovforslagene
Ro og
stabilitet er i mange tilfælde en god ting. Jeg tror
dog vi alle kan komme på situationer, hvor ro og
stabilitet ikke er ønskeligt. Sidder man for eksempel
fast i en elevator så ønsker man sig ikke ro og
stabilitet, så ønsker man sig hurtige
forandringer, så man kan komme ud af den klemme man er
i. Forestillingen om, at barnet har brug for ro og
stabilitet er tæt forbundet med en forestilling om at
den situation som etableres omkring et anbragt barn er sund
og god. Det vil den givet vis være i visse
tilfælde, men statistikken taler sit tydelige sprog.
Rigtig mange gange er den plejesituation som etableret
omkring barnet utryg og uforløst for barnet. Man skal
derfor være meget bevidst om at ro og stabilitet ikke
er et gode, hvis der er tale om fastholdelse af barnet i en
uforløst og utilfredsstillende situation og det er
der tit.
Advokat
Mads Pramming har gjort et stort stykke arbejde for at
udbrede kendskabet til at vi i Danmark har et retssystem,
hvor borgeren stor set er uden retssikkerhed når det
gælder sager imod Kommunen. Mads Pramming gør
opmærksom på, at love som lægger op til en
høj grad af fortolkning altid vil blive fortolket til
kommunens fordel af domstolene. Han opfordrer derfor
politikerene til at være bevidste om dette og om at
formulere love i et meget klart sprog med tydelige
kriterier, som ikke efterlader for meget plads til
fortolkning. Alle de lovændringer som der lægges
op til i dette lovforslag formuleret med uklare kriterier
som lægger op til en høj grad af fortolkning.
Dette ses tydeligt i følgende lovforslag:
11. I
§ 68 b, stk. 2, indsættes som 3. pkt.:
»Kommunen skal endvidere lægge vægt
på hensynet til barnets eller den unges skolegang,
herunder hensynet til at undgå skoleskift, medmindre
barnets eller den unges behov taler imod
dette«.
Det har
hele tiden hedet sig, at kommunerne skulle prøve at
undgå skoleskift. Alligevel er skoleskift, i
anbringelsessager, mere en regel end en undtagelse. En
lovændring som den ovenstående vil ingen reel
effekt have på dette idet kommunerne altid vil kunne
redegøre for, at barnets eller den unges behov taler
for en flytningen. Kommentarer til konkrete
ændringsforslag
1. I
§ 50, stk. 5, indsættes som 4. pkt.:
»Iværksætter kommunen en psykologisk
undersøgelse af forældremyndighedsindehaveren,
skal undersøgelsen foretages af en autoriseret
psykolog.«
Dette kan
ikke siges at være en forbedring. Vi ser en stor
risiko for at brugen af autoriserede psykologer give en
falsk forventning om kvalitet og objektivitet i deres
resultater. Det er vores vurdering at 99 ud af 100 af de
forældreundersøgelser som laves i forvejen
udføres af autoriserede psykologer og at kvaliteten
af dem er meget ringe.
Der er to
problemer ved de undersøgelser psykologerne
udføre. For det første er psykologi ikke en
eksaktvidenskab. Der er derfor tale om vurderinger hvor
smag, behag og psykologiske modeluner har stor indflydelse.
For det andet er psykologerne i et økonomisk
afhængighedsforhold af kommunerne som bestiller
opgaven. Det vil gerne stå på god fod med
kommunerne for at sikre sig opgaver fra dem og derfor er
psykologerne tilbøjelige til at vinkle resultatet af
undersøgelsen på en måde så de
imødekommer kommunernes forventninger. Hvis man
lavede regler om frit psykologvalg i lighed med reglerne om
frit advokatvalg så var der en mulighed for at dette
ville kunne ændre på ubalancen i det
psykologerne så skulle gøre sig attraktive
overfor borgeren for at få opgaver frem for at de som
nu skal gøre sig attraktive overfor
kommunerne.
Det
vigtiste forslag for os, at kommentere på er dog
forslaget om ophævelsen af kommunalbestyrelsens pligt
til behandling af anmodning om hjemgivelse.
9. §
68, stk. 6-10, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 6. Kommunalbestyrelsen har ikke pligt til at
behandle en anmodning om hjemgivelse i den periode, hvor en
sag er under behandling i Ankestyrelsen eller ved
retten.
Der er to
ting vi gerne vil påpeget i forhold til dette.
1. At en forældre sit barn hjemgivet er ikke nødvendigvis en belastning for barnet. I mange tilfælde vil forældres ønsker om at hjemtage være en bekræftende og positiv oplevelse for barnet. Barnet kan mærke at forælderen gerne vil det og arbejder for sagen. Samtidig får barnet en chance for at blive hørt i hvert tilfælde hvis det er over 12 år. Der har lige været en "Plejebørnenes dag" hvor plejebørn og pleje.familier var inde på Christiansborg og mødes med Social- og indenrigsminister. Budskabet fra disse børn var at de gerne ville høres og inddrages mere i deres egen sag. En forældes ønske om hjemgivelse er også en chance for at barnet kan blive hørt og få lov at udtale sig.
1. At en forældre sit barn hjemgivet er ikke nødvendigvis en belastning for barnet. I mange tilfælde vil forældres ønsker om at hjemtage være en bekræftende og positiv oplevelse for barnet. Barnet kan mærke at forælderen gerne vil det og arbejder for sagen. Samtidig får barnet en chance for at blive hørt i hvert tilfælde hvis det er over 12 år. Der har lige været en "Plejebørnenes dag" hvor plejebørn og pleje.familier var inde på Christiansborg og mødes med Social- og indenrigsminister. Budskabet fra disse børn var at de gerne ville høres og inddrages mere i deres egen sag. En forældes ønske om hjemgivelse er også en chance for at barnet kan blive hørt og få lov at udtale sig.
2. Den
sidste og vigtigst grund som taler imod denne
lovændringer ligger i, at Norge den 10 september 2019
blev dømt i storkammeret ved den europæiske
menneskerettighedsdomstol herefter kaldet ECHR for at
overtræde konventionens artikel 8 i en sag om
tvangsadoption. Der var tale om en overbevisende dom mod
Norge og det viste sig i forbindelse med behanlig af sagen,
at de noridiske lande anlage et syn på
anbringelsesberettigelse, som adskildte sig væsentligt
fra det syn som ECHR anlage.
Hvis en
sag skal bringes ind for ECHR skal den først
behandles i det dansker retssystem. Hvis lovændringen
træder i kraft vil det gøre det
væsentligt vanskeligere for en borger, at få sin
sag frem til prøvning ved ECHR. Det er vigtigt for
både børn, forældre og for samfundet som
sådan, at vi ikke besværliggøre vejen til
ECHR unødigt.
Foreningen
Klip opfordre alle som er i besiddelse af moral og som ser
værdien i et retssamfund til, at stemme imod disse
ændringer af serviceloven. Regeringen præsentere
disse ændringer som forbedringer. Der er dog ikke tale
om forbedringer, men derimod om tillempeninger som
gør det lettere for myndigheder at intervenere i
borgeres liv efter for godt befindende.
Med venlig
hilsen
Mikkel
Meinike Nielsen
Formand for Foreningen Klip og medlem af centralorganet i den fællesnordiske bevægelse Klip-Nordic
Formand for Foreningen Klip og medlem af centralorganet i den fællesnordiske bevægelse Klip-Nordic