Torsdagsbrev
02/08/18
- Indblik i en sag om anbringelse
-
J
eg sender dette ugebrev til udvalgte
politikere, sagsbehandlere og administratorer inden for området
samt til nogle udvalgte medier. Den komplette liste af modtagere
kan ses på:
mimeini.blogspot.com
Her vil i også kunne læse om tanken bag torsdagsbrevet.
Til jer som modtager brevet vil jeg gerne sige at jeg ikke
forventer at i foretager jeg noget i forbindelse med denne
henvendelse. Jeg forventer ikke at i går ind i sagen og prøver at
løse den. Det jeg virkelig ønsker mig er at i læser - læser og
reflektere. Jeg tror der er nogle ting at lære af de ting jeg
beskriver og jeg tror der er nogle ting som trænger til at blive
ændret.
- Kriterier og afgørelser -
Vi er vandt til i vores samfund at ting afgøres ud fra
kriterier. Hvis vi søger om en ydelse så er det kriterier som
afgøre om vi kan få ydelsen. Det kan være vi skal være en bestemt
alder, have været en bestemt tid på arbejdsmarkedet, have betalt
til en ordning igennem en længere tid osv. Hvis vi får en bøde fx.
for at køre for stærk i bil så er det et kriterie som afgøre det.
"Du kørt 120 og du måtte kun køre 80". Så er kriteriet opfyldt for
at politiet kan udstede en bøde. Når vi bevæger os ind på de
"bløde" områder som vedrøre mellemmenneskelige relationer så kan de
være sværere at afgøre lige så skarp hvornår et kriterie er opfyld.
Der skal en støre grad af tolkning til. Alligevel vil jeg mene at
vi også i disse sager kan sigte imod nogle objektive kriterie. Når
man arbejder med magtanvendelser inden for psykiatrien sigter man
imod et kriterie som hedder at personen skal være til umiddelbare
fare for sig selv eller sine omgivelser før man må foretage et
fysisk indgreb. Jeg har selv arbejde inden for områder hvor der fra
tid til anden var behov for magtanvendelse og jeg vil sige at det
er nogenlund muligt at afgøre om kriteriet for anvendelse af magt
er opfyldt. Da jeg indbragte mit ønske om at hjemtage min datter
for Børne og Unge-udvalget i maj 2018 var det fordi jeg kunne se at
kriteriet for tvungen anbringelse af min datter ikke længer var
opfyldt. Loven siger at for at samfundet må tvangsanbringe et barn
så skal der være åbenbare risiko for alvorlige skader på barnets
sundhed og udvikling ved ophold i hjemmet. Min datter og jeg har
været igennem en fem måneder lang, grundig psykologundersøgelse og
jeg har læst produktet af denne undersøgelse grundigt og det er
tydeligt for mig at kriteriet for tvangsanbringelse simpelthen ikke
er opfyldt. Jeg tænkte at det var dette kriterie som udvalgets
medlemmer ville kikke efter i sømmende og jeg tænkte at de med
deres professionelle blik ligesom jeg ville kunne se at kriteriet
for anvendelse af magt ikke var opfyldt.
Det var så bare slet ikke det som skete. Jeg mener.. det
er noget helt andet som forgår når en sag afgøres i Børn og
Unge-udvalget. Udvalget består som oftest af seks personer. To af
disse er de børnesagkyndige. De er som regel psykologer. Reelt er
det dem som afgøre sagen. Det de gør er ikke at vurdere om
kriteriet for "tvang" er opfyldt. Det de gør er at vurdere ud fra
eget skøn og faglig kompetence om en fortsat anbringelse er
tilrådelig. Umiddelbart lyder det jo meget fornuftigt. Man har
nogle eksperter som ved rigtig meget om børn. Man forlægger dem
sagen og for dem til at træffe en afgørelse på bagrund af deres
ekspertviden. Men tænk om andre sager i vores samfund også blev
afgjort på den måde. Du får den bevilling du søger om hvis nogle
ekspert vurder at det er det rigtige valg. Du får en bøde for at
køre for hurtigt i bil hvis nogle eksperter vurdere at du kørte for
hurtig i bil. Måske en anden person på præcist samme vej med
præcist samme hastighed ville få en anden afgørelse fordi nogle
eksperter vurderede sagen på en lidt anden måde i den situation.
Det ville ikke rigtig føles fair vel? Værre bliver det dog hvis en
borger vil forsøge at anke eller klage over en sag som er blevet
afgjort på den måde for hvordan kan nogen nogensiden revurdere en
sag hvor der ikke er et objektivt kriterie? Hvis det er selve
ekspertens vurdering som er kriteriet så kan der jo ikke stilles
spørgsmålstegn ved om afgørelsen er rigtig eller forkert. Så må fx
ankestyrelsen bare sige "eksperten har vurderet det sådan og så må
det være rigtigt" og det er præcist det de gør. Nuvel lad mig prøve
at konkludere på det her. Det lader til at vi når det handler om
børn og anbringelse har opbygget en kultur hvor vi ikke forholder
os til objektive kriterie i vores afgørelse, men hvor vi forholder
os til eksperters og socialrådgiveres vurderinger. Jeg kan ikke
helt finde ud af hvorfor man inden for dette område har opbygget
denne kultur. På andre beslægtede områder som fx psykiatri eller
hos politiet holder man blikket meget skarp rettet imod de
objektive kriterier. Måske er det af bekvemmelighed. Hvis der ikke
er objektive kriterie for afgørelsen så kan man selv bestemme hvad
man vil afgøre og man kan ikke bliv hængt op på at have truffet et
forkert valg. Jeg vil mene at det ikke er holdbart at afgøre sager
på den måde. I virkeligheden kan jeg slet ikke forstå at noget
sådant finder sted på daglig basis i et demokratisk retssamfund som
vores? Lad os komme i gang med at få ryddet op i det! Lad os
forsøge at finde nogle klare og rimeligt objektive kriterie for
hvornår samfundet må anbring børn med tvang og hvornår de skal give
slip på dem igen! En tilsvarende proces har været i gang indenfor
psykiatrien i over 50 år og her er man nået lang. Meget længer end
man tilsyneladende er på Børneområdet.
Med venlig hilsen
Mikkel Meinike Nielsen
Med venlig hilsen
Mikkel Meinike Nielsen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar